Upravit stránku

50 let výroby DAF v Belgii

- První kabina sjela z výrobní linky 5. května 1966
- V roce 1971 byla doplněna výroba náprav
- Investice ve výši 600 milionů eur v posledních 15 letech
- Denní výroba 200 kabin a 450 náprav
- 2 200 zaměstnanců, 170 belgických dodavatelů
Společnost DAF Trucks otevřela před 50 lety továrnu na kabiny v Oevelu (Westerlo, Belgie). V současnosti je společnost DAF Trucks Vlaanderen N.V. významným a velmi moderním výrobním závodem, do kterého bylo v posledních patnácti letech investováno přes 600 milionů EUR.  Více než 2 200 zaměstnanců v současné době vyrábí 200 kabin a 450 náprav denně pro úspěšná nákladní vozidla DAF. Skutečnost, že společnost DAF ve Westerlo nyní investuje 100 milionů eur do zcela nové lakovny na kabiny, ukazuje, jakou důvěru má výrobce nákladních vozidel v budoucnost svého výrobního závodu v Belgii.

V polovině šedesátých let se výrazně zvyšovala poptávka po nákladních vozidlech DAF, proto bylo třeba navýšit výrobní kapacity. I když měla společnost DAF dost prostoru ve výrobním závodu v Eindhovenu, byl v dané oblasti nedostatek pracovních sil. Společnost DAF proto obrátila svou pozornost k oblasti Kempen v Belgii, kde zavírání dolů a místních továren na leštění diamantů vedlo k nárůstu počtu potenciálních zaměstnanců.

Zakoupen byl pozemek pokrývající 40 000 m2 u silnice A13 v Oevelu, což představovalo investici 90 milionů belgických franků. Kupní smlouva byla podepsána den před Vánoci v roce 1964. Stavba továrny o rozloze 12 000 m2 začala skoro okamžitě, aby byla připravena k provozu v první polovině roku 1966.

„Vyrobeno v Belgii“
Od roku 1966 jsou nákladní vozidla DAF důležitou součástí značky „Vyrobeno v Belgii“, protože 5. května toho roku sjely z výrobní linky první čtyři kabiny. Výroba se prudce zvyšovala, což potvrzuje skutečnost, že už 5. července byla z Oevelu do Eindhovenu přepravena 1000. kabina. 26. srpna závod DAF Vlaanderen hrdě oznámil, že už dokáže vyrobit „libovolný typ kabiny“. Mezitím se nová lakovna rozběhla na plnou rychlost. Poté, co se 1. prosince do Belgie z Eindhovenu přestěhovaly dva obrovské Müllerovy lisy, což samo o sobě zabralo dva měsíce, začala být továrna skutečně „samostatná“. Jen o pár měsíců později se společnost DAF rozhodla rozšířit výrobní linku na kabiny a připravit ji na zavedení zcela nové generace nákladních vozidel s revoluční sklopnou kabinou, které proběhlo v roce 1968. 

Do Belgie se přestěhovala i výroba náprav
Vysoká kvalita kabin vyráběných v závodě DAF Vlaanderen byla důvodem, proč do Westerlo rychle rostoucí společnost DAF přesunula v roce 1971 z Eindhovenu i výrobu náprav. Ke stávající výrobní lince byla doplněna nová továrna o ploše 13 000 m2. Počet zaměstnanců se postupně zvyšoval k číslu 1 000.

Rok 1985 přinesl další masivní investice do závodu DAF Vlaanderen. Otevřena byla zcela nová lakovna, v té době nejšetrnější k životnímu prostředí v celé Evropě. O necelé tři roky později zažila významné inovace i výrobní linka na nápravy. Ty byly směrovány na další zvýšení kvality i kapacity. Nápravy DAF jsou vždy vyvíjeny přesně na míru jednotlivým typům vozidel a jejich konfigurací, a tak je dosaženo maximální efektivity.

Závod DAF Vlaanderen se nadále rozrůstá
Investice do výrobního závodu náprav a kabin DAF ve Westerlo pokračovaly i v novém miléniu, hlavně v případě nové generace vozidel Euro 6, která byla uvedena v roce 2013. Výroba kabin byla z větší části robotizována, což vedlo k dalšímu zlepšení kvality a pracovních podmínek pro zaměstnance. Ze stejných důvodů prošla kompletní změnou technologie montáže průkopnických kabin Super Space Cab.

Za posledních patnáct let společnost DAF do továrny na nápravy a kabiny ve Westerlo investovala přibližně 600 milionů eur, díky čemuž byla v roce 2011 dodána dvoumiliontá náprava a v roce 2014 miliontá kabina. V roce 2015 začala výstavba zcela nové lakovny kabin. Půjde o nejmodernější provoz svého druhu v Evropě a zvýší výrobní kapacitu kabin až o 50 %. Nová lakovna kabin bude hrát důležitou úlohu v dalším růstu společnosti DAF, na evropském i mimoevropském trhu.

Výroba vycházející z objednávek zákazníků v souladu se zásadou „just-in-time“
Stejně jako u ostatních továren DAF je výroba náprav a kabin v závodě DAF Vlaanderen „sekvenční“, v souladu se zásadou „just-in-time“. To znamená, že se kabiny a nápravy dodávají na výrobní linku DAF v Eindhovenu a do závodu Leyland Trucks ve Velké Británii přesně v požadovaném okamžiku a ve správném pořadí podle objednávek zákazníků. Výrobní systém PACCAR předpokládá, že vždy existuje prostor pro další vylepšení a že nikdo jiný než zaměstnanci neví tak dobře, jak je možné práci dělat lépe, chytřeji a efektivněji.

„Fantastické uznání“

„Skutečnost, že nyní slavíme padesát let výroby DAF v Belgii, je skvělé uznání pro více než 2 200 našich zaměstnanců,“ říká Harrie Schippers, prezident společnosti DAF Trucks N.V. „Díky jejich odhodlání a zaujetí dokážeme vyrábět nákladní vozidla, která představuji špičku na trhu ve spolehlivosti, pohodlí a kvalitě. Díky trvalým investicím do závodu DAF Trucks Vlaanderen N.V. dává společnost DAF najevo důvěru, kterou má v budoucnost své továrny v Belgii.“